NÄR DU TROR PÅ NÅGOT – AGERA!

Det är så vi tänker. Och fungerar. Vi vet att förändring inte alltid är enkelt. Vi kommer stöta på hinder längs vägen. Och behöva sätta upp fler mål. Men vi har bestämt oss. Vi vill skapa verklig förbättring.

Och vi kommer aldrig sluta utmana oss själva, dig och branschen. För det enda sättet som vi visar vägen till ett samhällsbyggande som kommande generationer ska kunna tacka oss för.

VÅRT LÅNGSIKTIGA MÅL ÄR ETT SAMHÄLLSBYGGANDE SOM:

  • Bryr sig om hur människor påverkas och tar ansvar för det.
  • Är klimatpositivt och bidrar till att stoppa klimatförändringarna.
  • Är cirkulärt och visar respekt för jordens ändliga resurser.
  • Alltid väljer den mest hållbara vägen som finns att tillgå.

VI HAR DÄRFÖR BESTÄMT OSS FÖR:

Under 2020 så genomför vi 50 förbättringar kopplat till vår mission. De rör konkreta saker, alltifrån vad vi gör i projekt och på våra egna kontor till nya tjänster och hur vi lämnar ett avtryck hos dig som uppdragsgivare. Här är några exempel:

GRÖNA SIDOANBUD
När vi får en förfrågan om att lämna ett anbud då kommer vi också ge ett grönt sidoanbud. För vi vill att du ska veta att ditt byggprojekt alltid är en möjlighet till förbättring.

HÅLLBARHET HÖGT PÅ DAGORDNINGEN
Som projektledare leder vi ofta möten och diskussioner. Du kommer märka att vi nu ser till att lyfta hållbarhetsfrågor ännu tidigare i agendan för att ge dem hög prioritet. Och möjlighet att få den betydelse de faktiskt behöver ha i den tid vi lever i.

HÅLLBARHETSGENOMLYSNING
Vi går igenom nya uppdrag utifrån ett hållbarhetsperspektiv redan vid uppstart för att ännu tidigare kunna identifiera möjligheter till förbättringar och kommunicera dem till dig som uppdragsgivare.

LANSERAR TJÄNSTEN HÅLLBARHETSCOACH
Ett av våra långsiktiga mål är ett samhällsbyggande som alltid väljer den mest hållbara vägen som finns att tillgå. Ett steg på vägen att nå dit är att som hållbarhetscoach ge dig stöd under hela ditt byggprojekt.

LANSERAR TJÄNSTEN ÅTERBRUKSLEDNING
Ett annat av våra långsiktiga mål är ett cirkulärt samhällsbyggande. Och för att värna om jordens begränsade resurser så vill vi hjälpa till så att fler både får kunskap om återbruk och kan dra nytta av det i sina projekt. Som återbruksledare visar vi dig vägen och leder det arbetet.

GRÖNA MÅNDAGAR
Vi inför ett nytt återkommande forum på våra kontor. Vi lyfter hållbarhetsfrågor utifrån olika perspektiv som en del i vår strävan att ständigt utveckla och utmana oss inom området.

HÅLLBARHETSUTBILDNING
Under 2020 utbildar vi samtliga medarbetare på Dayspring för att alla ska bli ännu vassare inom hållbarhet.

2021

DAYSPRING ÄR KLIMATNEUTRALT
Vi ska vara klimatneutrala enligt GHG-protokollet i scope 1 och 2 och prioriterar cykel, kollektivtrafik och tåg som transportsätt i våra uppdrag. Vi vill att du som har den allra högsta ambitionen med ditt klimatarbete ska känna dig trygg att samarbeta med oss. 

Fler mål kommer komma, var så säker.

VAD VI GJORT HITTILLS:

2018

LANSERAR TJÄNSTEN PROJEKTCOACH
Vi tror på öppenhet och att man kan åstadkomma mer när vi gör det tillsammans. Samtidigt ser vi ett behov i branschen att ta upp samverkan på en annan nivå för att hjälpa till att säkerställa att projekten verkligen uppnår de mål och resultat som man kommit överens om och utnyttjar människors fulla potential till rätt ändamål. Som projektcoach så ger vi dig det stödet.

2017

ÅRETS ROOKIE – VI CYKLAR TILL BYGGPROJEKTEN
”På ett kreativt och övertygande sätt tror ni på övertygelsen om att man ska kunna cykla under arbetstid. Dessutom uppmuntrar ni till cykling både på fritiden och under arbetstid – det visar på en investering som gör er till en attraktiv arbetsplats.” Så löd juryns motivering för tävlingen ”Cykelvänlig arbetsplats” när vårt Göteborgskontor vann Årets rookie.

2016

OBLIGATORISK TRÄNING PÅ ARBETSTID
Vi inför en timmes obligatoriskt träning på arbetstid. Det finns flera orsaker till det. Vi mår inte bara bättre av att träna, forskning visar bl a också att träning påverkar ditt minne och din koncentration och att du helt enkelt fattar bättre beslut om du tränar. Ren vinst menar vi för individen, Dayspring, för dig som uppdragsgivare, samhället i stort – och inte minst miljön.

LANSERAR KOMMUNIKATION FÖR KOMMERSIELLA FASTIGHETER
Företag är människor och ett byggprojekt påverkar människor. Vi ser ett behov av vår kompetens inom kommunikation även i byggprojekt i kommersiella fastigheter. Genom att skapa tjänsten Projektkommunikation ser vi till att säkerställa att allt kan flyta på som vanligt för de verksamheter som berörs under bygget, och att det stärker deras affärer när allt står klart.

LANSERAR DIALOG FÖR BRF:ER
I samband med en förfrågan från en större bostadsrättsförening ser vi ett behov av vår kompetens inom dialog i byggprojektet. Vi utvecklar i och med det HyresgästdialogenTM vidare till tjänsten Medlemsdialogen. Som medlem påverkas både ditt boende och ditt ägande under ett större byggprojekt och dialog får betydelse för att få vardagen att fungera och för att säkerställa att projektet ska kunna bli det bästa som hänt.

2015

BRYTER MÖNSTER I EN MANSDOMINERAD BRANSCH
Vi går ifrån 17 till 37 anställda på fyra år varav 19 är kvinnor. Samhällsbyggarbranschen är en traditionellt manlig bransch och än en gång går vi vår egen väg och bryter ett mönster. Vi är inte heller rädda för att rekrytera brett och ser det som en fördel om våra medarbetare har väldigt skilda bakgrunder.

2014

FLYTTAR HUVUDKONTORET OCH MINSKAR KOLDIOXIDUTSLÄPPEN
Huvudkontoret flyttar från Kungälv till centrala Göteborg och merparten av de anställda som oftast pendlat med bil kan nu åka kollektivt. Vi kommer också närmare en stor del av våra kunder. Flytten ska enligt beräkningar ge minskade koldioxidutsläpp på ca 13 ton/år med dagens personal och då har ingen hänsyn tagits till beteendeförändringar i resandet vilket sannolikt gör utsläppsminskningen flerfaldigad. 

2012

ISO-CERTIFIERADE
Vi uppfyller kraven i ISO 9001 och ISO 14001 på samtliga kontor.

2000 – 2008

LANSERAR & UTVECKLAR HYRESGÄSTDIALOGENTM
Vi bryr oss om människor och vill säkerställa att ett byggprojekt blir värdeskapande även för hyresgästerna. Genom tjänsten HyresgästdialogenTM bryter vi branschens byggtekniska fokus och tar in det mänskliga perspektivet, ser till att människor blir tidigt involverade och kan vara med och påverka och bidra till att ytterligare förbättra resultatet.

1982 – 1995

ENERGIEFFEKTIVISERAR FÖNSTER FÖR PLÅNBOK OCH MILJÖ
Våra tjänster kring fönster sänker kraftigt U-värdena från befintliga 2,8 W/m2 till initialt 1,7 och därefter successivt till under 1,0. Fönster med så låga U-värden minskar uppvärmningsbehovet och ger positiv effekt för både plånboken och miljön.